Digital teknik i klassrummet

Hon är en spjutspets för digital teknik i klassrummet. Linda Eriksson, lärare på Karlbergsskolan, har uppmärksammats nationellt för sitt nydanande sätt att lära ut till eleverna.

Klass 7A på Karlbergsskolan ska ha mattelektion. Mobilerna har samlats in – och läraren och IT-pedagogen Linda Eriksson startar ett digitalt matematikspel. Eleverna får i smågrupper lösa uppgifter i sina Ipads som kräver samarbete.

- Mitt fokus ligger på att eleverna ska kommunicera mycket, och på det digitala, säger Linda Eriksson.

"När eleverna slutar skolan så ska de vara redo för världen utanför och den är också digital. Vi måste undervisa dem i att bli bra digitala medborgare", säger Linda Eriksson.

"När eleverna slutar skolan så ska de vara redo för världen utanför och den är också digital. Vi måste undervisa dem i att bli bra digitala medborgare", säger Linda Eriksson.

Hon har nyligen blivit nominerad till det nationella stipendiet Guldäpplet, vilket delas ut till lärare som med hjälp av IT förnyar lärandet.

- Jätteroligt! Det är många kompetenta personer som har nominerats, men jag är en av dem och det känns otroligt roligt, säger Linda Eriksson och fortsätter:

- Förklaringen kanske är att jag använder digital teknik i klassrummet väldigt mycket och jag låter inte alltid elevernas resultat stanna i min dator. Jag försöker använda samhället utanför som publik och bjuda in eleverna lite mer till att bli medborgare.

Så till exempel fick eleverna vid ett tillfälle spela in filmer där de förklarade hur vissa platser i Köping kunde förändras. Filmerna skickades till Köpings kommun.

För Linda är det viktigast att eleven når kunskapen. Frågan är vad eleven behöver för att nå dit: "Om en elev under en fysiklektion ska berätta om krafter och frågar om att spela in en film i Minecraft – då är det självklart"

För Linda är det viktigast att eleven når kunskapen. Frågan är vad eleven behöver för att nå dit: "Om en elev under en fysiklektion ska berätta om krafter och frågar om att spela in en film i Minecraft – då är det självklart"

Vissa genomgångar filmar Linda Eriksson för att underlätta för vissa av eleverna.

- Har du svårt för en additionsuppställning så kan du få i läxa att titta på en film, matteläraren följer med dig hem. Lyssnar du på mig så kanske polletten trillar ned. Alla kanske inte förstår en snabb genomgång på tavlan.

Efter det digitala mattespelet får Lindas elever i klass 7A räkna i den digitala matematikboken, som ligger i deras Ipad. Linda går runt i klassrummet och hjälper dem som räcker upp handen.

- Jag älskar att träffa ungdomarna och det är en ynnest att få möjlighet att forma dem vidare, till framtiden, säger Linda.

Eleverna gillar mångfalden av möjligheter när det gäller digitala verktyg i lärandet - det menar Linda Eriksson.

Eleverna gillar mångfalden av möjligheter när det gäller digitala verktyg i lärandet - det menar Linda Eriksson.

Eleverna gillar mångfalden av möjligheter när det gäller digitala verktyg i lärandet - det menar Linda Eriksson.

Hon har jobbat i 16 år som lärare – hela tiden på Karlbergsskolan.

- Jag trivs väldigt bra på skolan – utvecklingen har gått framåt med datorer och Ipad. Sedan har jag också blivit IT-pedagog och kan utbilda även personalen. Mitt jobb har förändrats och det gör att det känns inspirerande att vara kvar.

Sedan 2010 har Linda arbetat med digitala verktyg i klassrummet. Hon ser flera fördelar med att låta den moderna tekniken ta plats även i skolan.

- Jag kan nå fler elever, som i traditionell skolundervisning kanske inte skulle lösa det riktigt lika bra. Det gör att man får fler elever som får ett betyg. Fler blir också motiverade genom att använda kreativa digitala arbetssätt för att nå ett resultat, säger Linda Eriksson.

På bokmässan i Göteborg, 27 september, avslöjas om hon är en av de tre finalisterna till att vinna Guldäpplet.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad: