Från oss kan du få din faktura via antingen e-post, e-faktura eller att den dras direkt med autogiro.
OBS! Byte av utskriftsleverantör har medfört att du som får din fjärrvärmefaktura som e-faktura eller som pappersfaktura kan få vänta några dagar extra. Om du får den som e-postfaktura ska det fungera som vanligt.
Fakturor som skickas under året
Fjärrvärmefakturor skickas varje månad.
Vatten- och avloppsfakturor skickas ut en gång per kvartal.
Faktura via e-post
Du kan få dina fakturor via e-post. Skicka en intresseanmälan med din e-postadress till:
E-faktura via din internetbank
Vill du ha fakturan som e-faktura kan du få det via din internetbank. E-Faktura förenklar din betalningshantering och sparar på miljön eftersom du inte får någon pappersfaktura. Istället ser du fakturan enkelt i din internetbank. Alla betaluppgifter är redan ifyllda och allt du behöver göra för att betala fakturan är att godkänna den.
Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank. Är du både fjärrvärme- och VA-kund måste du anmäla båda tjänsterna var för sig.
Namn: Västra Mälardalens Energi o Miljö
Bankgironummer: 5262-9912
Övrigt: När du söker fakturamottagare på din internetbank, skriv "Västra Mälar" och välj Västra Mälardalens Energi och Miljö - inte VME Vatten och Avlopp.
Du måste ange ditt 5-siffriga kundnummer.
Namn: Vatten & Avlopp Köping
Bankgironummer: 5262-9904
Övrigt: När du söker fakturamottagare på din internetbank, skriv VME.
Du måste ange kundnummer 5 siffror. Fyll ut med 0 i inledningen om ditt kundnummer är fyra siffror (t.ex. 01234 för kundnummer 1234).
Namn: Västra Mälardalens Energi Miljö AB
Bankgironummer: 5262-9912
Förklaring av fakturor och vad som händer om du inte betalar
Här under kan du se en kort förklaring på vad som finns på din fjärrvärmefaktura.
Här under kan du se en kort förklaring av hur du läser din faktura för vatten och avlopp
Påminnelse
Om du inte betalat fakturan skickar vi ut första påminnelsen ca 10 dagar efter förfallodagen. Efter ca 14 dagar skickas ytterligare en påminnelse.
Varning om avstängning
Ifall fakturan inte betalas trots påminnelser riskerar du avstängning av vattnet eller fjärrvärmen. Vi skickar ut ett brev med en varning om att vatten/fjärrvärme kan stängas av tillsammans med en specifikation över den totala skulden som ska betalas inom 14 dagar.
Avstängning av vatten eller fjärrvärme
Om skulden inte betalas trots varning om avstängning stänger vi av vattnet eller fjärrvärmen. När vattnet har blivit avstängt måste du betala hela skulden samt en avstängnings- och påkopplingsavgift för att få vattnet påkopplat igen. Den avgiften är f n 850 kr.
OBS! Det är endast VME:s personal som får koppla på vattnet igen.
Inkasso
Ifall skulden inte betalas trots att vatten eller fjärrvärme stängts av skickas fakturorna vidare till Inkasso Marginalen. De skickar en faktura på skulden med ränta samt inkassoavgift. Om du har fått ett inkassokrav ska du betala till Inkasso Marginalen, eftersom skulden har flyttats över till dem.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad: